Friday, January 28, 2011

KEDUDUKAN KEDUA-DUA TANGAN SEMASA BERDIRI DALAM SOLAT


Membaca doa iftitah sebaik-baik saja selesai bertakbir dengan membaca:

“Allah Maha Besar sebesar-besarnya, dan segala kepujian bagi Allah sebanyak-banyaknya, dan Maha Suci Allah di waktu pagi dan petang.”

Ataupun boleh dibaca doa ini:

“Aku menghadapkan mukaku kepada yang menjadikan langit dan bumi dalam keadaan cenderung dan terserah dan tiadalah aku dari golongan orang-orang musyrikin. Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku kerana Allah, Tuhan seru sekalian alam, tiada sekutu bagiNya, dan demikian itulah aku diperintahkan dan aku termasuk golongan kaum Muslimin.”

Dalam beberapa hadis disebutkan bahawa Rasulullah saw meletakkan tangan kanan di atas tangan kirinya, di atas daripada pusat dan di bawah tulang rusuk. Telapak tangan kanannya berada di sebelah atas pergelangan kiri. Ada ulama yang mengatakan bahawa Rasulullah saw memegang pergelangan kiri dengan jari kelingking dan ibu jari kanan, sementara tiga jari tengah terbuka di sepanjang lengan.

Ada hikmah disebalik meletakkan tangan dengan cara demikian semasa melaksanakan solat. Meletakkan tangan pada dada yang terletak di bahagian bawah tulang rusuk, adalah posisi lengan yang paling baik dari segi anatomi. Buktinya, ketika lengan patah dalam bentuk apapun, maka dia akan diletakkan dalam gips dengan kedudukan seperti ini pada dada yang terletak di atas pusat dan di bahagian bawah tulang rusuk, sementara telapak tangan menghadap ke dada. Lengan akan digantungkan pada leher untuk menjamin kekukuhannya dalam kedudukan ini, dan kedudukan ini sama dengan kedudukan lengan semasa solat. Walaupun demikian, lengan tidak digantungkan pada leher semasa solat, akan tetapi bersandar pada otot-otot kedua lengan untuk menjaga keduanya dalam kedudukan tersebut.

Meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri dengan cara seperti ini menjadikan tinggi bahu menjadi seimbang. Semasa kedua tangan diletakkan dalam kedudukan seperti ini, kedua lengan berada berada pada kedudukan yang sama dan demikian pula kedua bahu akan berada pada kedudukan yang sama. Sebab masing-masing dari kedua-duanya terpisah dari lengan bawah sejauh panjang lengan atas.

Selain menguatkan kedua bahu, posisi tangan seperti ini juga dapat menguatkan posisi kedua telapak kaki sebab keduanya bertumpu pada satu dataran yang sama iaitu tanah, di samping merapatkan kedua bahu, tumpuan dapat membahagi beban tulang pinggul pada dua anggota badan bahagian bawah secara sama rata. Kedudukan ini juga dapat mengelakkan berlakunya lengkungan pada tulang belakang. Kedudukan ini bertujuan untuk membaiki lengkungan tersebut. Malah akan menjadi terapi jika dilakukan secara berterusan memandangkan waktu berdiri semasa solat adalah cukup lama.

Selain itu, ketepatan kedua kaki, tulang-tulang pinggul dan kedua bahu pada garis yang seimbang dapat mencegah kemiringan kepala dan leher ke salah satu sisi atau yang dikenali dengan penyakit leher kaku atau leher menjadi keras. Dengan demikian, berdiri dengan cara yang betul dapat melindungi dari berlakunya lengkungan-lengkungan tulang belakang.

Hikmah meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri semasa solat sebagaimana yang Rasulullah saw pemerintahkan supaya menggunakan tangan kanan dalam banyak-banyak pekerjaan. Antara hikmahnya juga, untuk mengangkat lengan kanan sedikit lebih ke depan daripada lengan kiri memandangkan kedudukan tangan kanan di atas tangan kiri. Hal ini menyebabkan lingkaran pada tulang belikat kanan sedikit lebih ke belakang dari tulang belikat kiri. Perkara ini mewujudkan keseimbangan dan ketepatan di antara kedua bahu kerana ketepatan kedudukan kedua tulang belikat terhadap kedua bahu dan tulang belakang.

Di dalam beberapa hadis dijelaskan bahawa seseorang yang mengerjakan solat harus berdiri, sedangkan lebar antara kedua kakinya adalah selebar kedua bahunya. Kedua kaki sejajar dan jari-jari kaki berada dalam satu garis menghadap ke arah qiblat. Hendaklah tumpuan dilakukan pada sisi luar kedua kaki, kedua tumit dan dada kedua kaki. Dengan demikian, tumpuan berat badan pada sisi dalaman kedua kaki berkurangan sehingga tidak menyebabkan lekukan pada kaki. Hendaklah tangan kanan berada di atas tangan kiri pada dada dan telapak tangan kanan berada di atas pergelangan kiri. Adapun mata, hendaklah memandang ke arah tempat sujud tanpa melampaui hujung-hujung tempat solat, di samping tidak memalingkan pandangan ke tempat lain.

Seterusnya, hendaklah membaca al-Fatihah, setelah selesai, ucapkanlah pula Amiin” yang bererti: kabulkanlah! Tetapi jangan pula dia menyambungkan kalimat “Amiin” itu dengan kalimah Waladh-dhalliin”.

No comments:

Post a Comment